5. juli 2022

Efterskoler oplever fordobling i frafald

Efter corona oplever mange efterskoler desværre et utrolig højt frafald lige nu. For nogle er der tale om mere end en fordobling af antallet af frafaldne elever, og en rundringning fra TV2 viser at det er en gennemgående tendens i Midtvest.

Læs her om Lomborg Efterskole, der har sagt farvel til hele 18 elever i år, eller om hvordan forstandere og lærere på både Lomborg og Hardsyssel har skullet bruge utrolig meget tid og ressourcer på at snakke med elever, der har haft det svært.

Der er vist resultater på, at det kan være rigtig godt for en elev at snakke med en tidligere elev fra samme efterskole om de svære ting, som mange elever går igennem. Vi håber at flere efterskoler bliver bekendt med, hvordan man kan gøre brug af metoderne med at bruge udvalgte tidligere elever som frivillige mentorer til at tale med elever om stort og småt.

Og med en app på telefonen, der giver eleven direkte chat-baseret kontakt med mentorer fra egen efterskole, sikrer det også en tryghedsfølelse for eleven at gøre brug af denne hjælp.

Efterskolementor
Et produkt af